İNTERNET ALIŞVERİŞİNDE KİRALIK ARTIŞ VAKA İPTAL BEKLENTİLERİ
İNTERNET üzerinden yapılan alışverişlerde sebep göstermeden yapılan iptallerde artış var. Son dönemde kura bağlı fiyat artışı beklentisiyle iptal edilen eşyaların yanı sıra bazı vatandaşların otobüs biletleri de iptal ediliyor. Konuyla ilgili Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, tüketicinin sözleşmesinin feshedilmesinde haklı sebep olduğunu ancak mücbir sebeplerden dolayı olduğunu söyledi. Tüketici Kanunu’nun 6. maddesi de satıştan kaçınmayı yasaklamaktadır. ‘Satmıyorum, döndüm paranızı geri alamazsınız’ dedi. Tüm Otobüs Şoförleri Federasyonu Başkanı Mustafa Yıldırım, firmaların böyle bir hakkının olmadığını, asli sebeplerden dolayı otobüs seferlerinin iptal edilmesi halinde o vatandaşın ulaşımını bir şekilde sağlamak zorunda olduklarını belirterek, şunları kaydetti: fiyat farkını alamazlar.
Döviz kurundaki artış e-ticaret ve online biletleme sitelerinde sebep gösterilmeden sipariş iptallerine neden oldu. Bir e-ticaret sitesinden 24 bin lira ödeyerek akıllı saat alan Emin Özkan, kargosu yolda olmasına rağmen işini alamadı. 5 günde yaklaşık 12 bin liralık zam alan çalışma gerekçe gösterilmeden iptal edildi. Aynı durum otobüs bileti satan online bilet satış sitelerinde de görülmeye başlandı. Otobüs biletlerine zam beklentisi de sebepsiz iptal şikayetlerini artırdı. İnternet alışverişlerinde yaşanan iptallerle ilgili olarak Tüketici Konfederasyonu Lideri Aydın Ağaoğlu, mazeretlerle fiyat artışı yapılamayacağını vurgulayarak, haklı bir sebep olmaksızın siparişin iptal edilmesi durumunda internet satış portalının orta fiyat farkını tüketiciye ödemek zorunda olduğunu söyledi.
Tüm Otobüsçüler Federasyonu Başkanı Mustafa Yıldırım, vatandaşın ulaşımının bir formda sağlanması gerektiğini belirtti.
5 GÜNDE 12 BİN LİRA ARTTI; MAKALE İPTAL EDİLDİ
İstanbul’da yaşayan Emin Özkan’ın e-ticaret sitesinden aldığı eser kargoya verildikten sonra iptal edildi.
Özkan, ben 24 bin liraya bilinen bir markanın akıllı saatini sipariş ettim. Pazartesi sabahı bu e-ticaret sitesinin 0850 numarasından arandım. Efendim akıllı saat almışsınız fiyatı yanlış girmişim ürün artmış lütfen siparişinizi iptal ediniz. Ben de yapamam dedim. Ürün pazartesi kargoya verildi. Kargo takibi yaptığımda hep kargoda görünüyor ve iş bir türlü gelmiyor. Daha sonra siparişinizin iptal edildiğine, paranızın iade edildiğine dair bir mesaj geldi. İade edilen para taksitli çekildiği için 6 ay içinde iade edilecektir. Dövizde artış olduğu için bu iş şu anda 36 bin 500 lira. Açıkçası iş arttığı için müşteriyi mağdur ederek işimizi vermediler. 5 günde 12 bin lira çöpe gitti. Döviz kurlarındaki artıştan dolayı birçok vatandaşın da e-ticaret sitelerinin mağduru olduğunu düşünüyorum. Ya eserimin bana gönderilmesini ya da işi aldığım günkü fiyat ile bugünkü fiyat arasındaki farkın ödenmesini bekliyorum. Özkan’ın mağduriyetinin sorulduğu e-ticaret sitesi, konu ile ilgilendiklerini, satıcı firmadan kaynaklanan bir sorun olduğunu ve aradaki fiyat farkının Özkan’a iade edileceğini belirtti.
YER EKSİKLİĞİ NEDENİYLE BİLET İPTAL EDİLMİŞTİR
Otobüs bileti iptal edilen Yağız Kalemci, “Daha önce biletim iptal edilmişti. Yer yok diye ilişki teklif ettiler. Bileti almamıza rağmen mağdur olduk, bizi arayıp yer yok dediler. Paralarını iade ettiler. Mağdur olduk vaktinde gidemedik 2 gün sonra gittik sonra o siteden bilet almadık dedi.
Sevda Demir de, “Genelde internetten alıyoruz ama sorun olmadı. Ben kendim iptal ettim ama iptal edecek bir durumları yok. Benim başıma böyle bir şey gelse çok üzülürüm dedi.” kızgınım, şikayet ederdim.
AĞAOĞLU MAĞAZA İLE FİYATI YÜKSELTİLEMEZ
Tüketici Konfederasyonu Lideri Aydın Ağaoğlu, “Dolar yükseldi, akaryakıt fiyatları arttı bahanesiyle zam yapamıyorlar. Tüketiciden internet sitesinden veya terminalden aldığı bilete fark isteniyorsa bu kanun örf ve adet değildir.o seyahati yapabilmek için aradaki farkı ödemesi gerekiyorsa tüketici mutlaka hakem heyetine başvurarak ticari avans faizi ile birlikte bedelin kendisine iadesini talep edebilir.tüketicide açık hüküm vardır. Kanun.Tüketici sözleşmeleri tüketicinin aleyhine değiştirilemez.Satış yapmaktan kaçınmak da yasaktır.Etiket ile ilgili 54. sayımızda diyor ki;Talep edilen fiyat ile yazarkasadaki fiyat farklı ise aynısı alınır. tüketici lehine uygulanır.Kanun çok açık ve tüketicinin eli çok güçlüdür.Tüketici aldığı bileti iptal eden şehirlerarası seyahat firmalarını mutlaka Ulaştırma Bakanlığına şikayet etmelidir. Tüketicinin o seyahate çıkamaması durumunda maddi ve manevi tazminata hak kazanacağını söyledi.
AĞAOĞLU ORTA FİYAT FARKI FARKI TÜKETİCİYE ÖDEMEK ZORUNDA
Ağaoğlu, “Hem internetten hem de terminalden alınan şehirlerarası otobüs biletleri nasıl satıcı tarafından iptal edilemiyorsa dolar yükseldi, örneğin bazı firmalar elektronik eser siparişi veren tüketicilerin siparişlerini iptal ediyor. Bu tamamen hukuka aykırı. .Stokta olmayan mal satılamaz,mesafeli sözleşmeler yönetmeliğinde net bir karar var.İnternetten alışveriş yaparken çokça görüyoruz.Dolar yükseldikçe fiyatları hızla yükselttiler.İptal etme hakkınız yok. Siparişin haksız yere iptal edilmesi halinde internet satış portalı orta fiyat farkını tüketiciye ödemek zorundadır.Tüketicilerin muhatabı, mesafeli sözleşme yaparak bir bedel ödedikleri internet satış portallarıdır.Madde 6 Tüketici Kanunu satmayı reddetmeyi yasaklıyor.Ben tüketiciye satış yapmıyorum vazgeçtim paranızı geri alırsınız oturun denilemez.Tüketicinin sözleşmeyi feshetmesi için haklı sebep var ama mücbir sebepler var. Keyfi olarak iptal edip fiyat etiketini değiştirip satışa çıkarmak tüketici hukukuna tamamen aykırıdır. Tüketiciler, seyahat firmaları ile ilgili iptallerle karşı karşıya kalmaları durumunda Ulaştırma Bakanlığı’na, online alışverişleri ile ilgili bir iptal ve haksız uygulama görmeleri halinde ise Ticaret Bakanlığı bünyesinde yer alan reklam kuruluna şikayette bulunabilmektedirler.
YILDIRIM ARTIRIMI YAPMAK ÜZERE FUARI İPTAL EDEN FİRMALARA AĞIR YAPTIRIMLAR VAR
Bu konuda Tüm Otobüsçüler Federasyonu Başkanı Mustafa Yıldırım ve web sitesi, şirket müşteriye karşı müştereken ve müteselsilen sorumludur. Seferi artırmak için seferi iptal eden firmalara bakanlığın ağır yaptırımları var. Web sitesi aynı zamanda bir ortaktır. Firmaların böyle bir hakkı yoktur, eğer otobüs seferleri mücbir sebeplerle iptal edilirse o vatandaşın seyahatini bir şekilde sağlamak zorundadırlar. Fiyat farkı alınamaz ifadeleri kullandı.
luleburgaz-haber.com.tr